Synliggjøring og aktiviteter
Gjør medlemmene til ambassadører! Jo mer du forteller medlemmene hva du gjør, jo bedre blir de til å verve nye kolleger.
🎄Har dere planlagt en juleaktivitet? Bli inspirert av SpareBank 1 Nord-Norge og lag et julerom!
Slik kan du synliggjøre arbeidet ditt
- Snakk med kolleger: Gå ofte rundt og snakk med folk. Dette øker bevisstheten om jobben du gjør.
- Bruk e-post: Send regelmessige oppdateringer til medlemmene om det du jobber med.
- Hold stand: Vær til stede fysisk med en stand – det gir deg en god mulighet til å prate med mange på en gang.
Del hva du jobber med
- Fremhev dine seire: Fortell hva du og forbundet oppnår i bedriften eller regionen.
- Synliggjør rollen din: Informer om mulighetene du har som tillitsvalgt, og at ledelsen ønsker en aktiv dialog om de ansattes interesser.
Nyhetsbrev – et effektivt verktøy
Send jevnlige nyhetsbrev
- Hvorfor?: Nyhetsbrev fra lokale tillitsvalgte er de som blir mest lest, ifølge undersøkelser.
- Verktøy: De største bedriftene og alle regionene bruker nyhetsbrevmaler i e-postverktøyet Make. For mindre bedrifter anbefales vanlig e-post.
Automatiserte e-poster til nye medlemmer
- Nye ordinære medlemmer mottar seks automatiserte e-poster det første året de er medlemmer, i tillegg til de ordinære nyhetsbrevene som alle medlemmer får.
Les mer om onboarding-løpet av nye medlemmer
Bruk digitale kanaler aktivt
Teams, SharePoint, Workplace eller andre intranett
- Vær aktivt til stede på bedriftens interne kanaler.
- Fokuser på det nære; lokal informasjon og lokale aktiviteter som er relevante for dine kolleger.
- Snakk til målgruppen; unngå stammespråk og forkortelser.
- Sosiale medier: Finansforbundet jobber strategisk med sosiale medier, i kanalene LinkedIn, Instagram og TikTok. Vi anbefaler at du deler dette innholdet privat på sosiale medier, fremfor å opprette og drifte Finansforbundet-underkontoer på bedrifts- eller regionnivå.
NB! Meta avvikler Workplace i 2026. Du kan fortsette å bruke Workplace som vanlig frem til 31. august 2025.
10 skrivetips for deg som tillitsvalgt
For å gjøre kommunikasjonen din mer effektiv, følg disse tipsene:
- Vær kort og presis – Leserne skanner teksten, så unngå lange avsnitt.
- Lag tydelige overskrifter – Hjelp leserne med å finne det viktigste raskt.
- Bruk kulepunkter – Som her! Det gjør informasjonen lettere å lese.
- Vær relevant – Skriv om det som opptar medlemmene.
- Unngå fagspråk – Hold språket enkelt og forståelig for alle.
- Bruk bilder eller ikoner – Det bryter opp teksten og gjør den mer visuelt tiltalende.
- Fokuser på fordeler – Hva får medlemmene ut av informasjonen?
- Vær personlig – Snakk direkte til mottakerne.
- Bruk lenker – Tilby mer informasjon uten å overvelde leserne i selve e-posten.
- Test før du sender – Les over og sjekk hvordan e-posten ser ut både på mobil og PC.
Stand
Stand kan være en fin aktivitet enten på morgenen eller til lunsj. Du kan dele ut flyer og en enkel profilartikkel.
Benytt stand hvis du ønsker å sette fokus på en spesiell sak eller ved sentrale vervekampanjer.
Forslag til utstyr på stand:
- Et messebord eller lignende
- Roll-up
- Flyer/brosjyrer
- Pastiller/sjokolade
- Profilartikler som passer anledningen
Medlemsmøter
Medlemsmøter må ikke alltid bare være for medlemmer. Noen ganger kan det være smart å invitere alle for å vise hva du jobber med.
Eksempler på tema og foredragsholdere:
- Teamcoaching «Forberedelse til lønnssamtalen».
- Solfrid Flateby «Verdibasert ledelse» «Den beste utgaven av meg»
- Sigurd Granmark «LE-DEL-SE» «Kultur» «Motivasjon»
- Henrik Syse «Verdier»
- Målfrid Brath fra Manpower som snakker om å være attraktiv på arbeidsmarkedet
- Dag Arne Kristiansen fra Sekretariatet
- Folkeuniversitetet «Studieteknikk»
- Sven Eide fra Sekretariatet
- Vegard Hildrum fra Sekretariatet
- Solveig Bjørnstad «Fagforeningens historie – viktigheten av å være medlem»
Noen av foredragsholderne tar høye honorarer, og det er derfor viktig at dere sikrer god påmelding. Mindre bedrifter bør benytte anledningen å reklamere for arrangement i regi av regionene, eller samkjøre med flere bedrifter.
Lag et julerom🎄
Lei av å bare dele ut flax-lodd eller marsipangriser til jul? Bli inspirert av SpareBank 1 Nord-Norge.
I Tromsø har de i flere år hatt denne morsomme tradisjonen. Oppskriften er som følger:
- Ett rom med sentral plassering i bedriften
- En håndfull glade tillitsvalgte med nisseluer
- Store mengder mandariner og litt Twist
- Julemusikk
- Cornhole og/eller quiz
- Kaffe
- Mulighet for å sitte ned for en prat og for å fylle ut quiz
Viktig: God informasjon i forkant
For eksempel:
Neste onsdag blir det ekstra hyggelig å komme på jobb, da feirer vi jula på <navnet på rommet>. mellom kl. 10.00 og 14.00! Du som er medlem kan få med deg en liten juleoppmerksomhet. Du som ikke er medlem er selvfølgelig også hjertelig velkommen til en hyggelig stund med mandariner, litt å bite i, mulighet til å vinne julesjokolade, og å få svar på det du lurer på om Finansforbundet. Stikk innom, da vel!
Hilsen dine tillitsvalgte i Finansforbundet
Har dere allerede planlagt jula i år? Fint! Denne aktiviteten er bare et forslag, og dere kan jo prøve den ut neste år i stedet? Husk da å legge den inn i planene for 2025.
Lykke til!
Bedriftsspesifikk flyer
Ønsker du en egen bedriftsspesifikk flyer eller brosjyre?
Send en mail til post@finansforbundet.no
Budsjett for verve- og medlemsaktiviteter
I slutten av oktober sender sekretariatet ut en e-post til alle hovedtillitsvalgte med informasjon om søknadsprosessen for midler til verve- og medlemsaktiviteter i bedriftene.
Når Forbundsstyret har godkjent budsjettet for det kommende året, vil du motta en bekreftelse på de økonomiske rammene du har til disposisjon for aktiviteter.