Psykisk helse

Hvordan skaper vi psykisk trygghet og god trivsel når arbeidslivet er i konstant forandring? 

Ved å jobbe systematisk med trivsel og psykisk helse på arbeidsplassen, kan vi forebygge stress og konflikter, redusere sykefravær, øke engasjementet og tilpasse oss bedre til endringer.

Det er en god investering for både arbeidstakere og virksomheter.

Men hvordan kan vi oppnå dette når arbeidslivet stadig stiller nye krav til oss?

Slik skaper du en psykologisk trygg plattform

  1. Ha tillit til dine kolleger:
    Bestem deg for å tro på at kolleger og medlemmer ønsker å gjøre en god jobb og har gode intensjoner. Vis dette ved å støtte dem i deres arbeid og gi uttrykk for at du ønsker deres suksess.
  2. Støtt et mangfold av kompetanse:
    Sørg for at alle ansatte kan støtte seg på hverandres kunnskap, erfaring og kompetanse når de er usikre. Mangfold gir styrke.
  3. Vær en servicefunksjon:
    Se deg selv som en tilrettelegger. Still deg selv spørsmålet: Hvordan kan jeg bidra til at mine kolleger opplever mestring og mening i arbeidet sitt?
  4. Still spørsmål fremfor å anta:
    Forstå at hver ansatt har ulike behov. Du kan for eksempel spørre:
    “Er det noe jeg kan gjøre for at du skal oppleve mer mening og mestring i jobben din?”
  5. Flat struktur for teamfølelse:
    Arbeid med en flat struktur der alle har ulike roller, men like stor verdi. Dette skaper et team der alles bidrag er viktige for et godt resultat.
  6. Positiv arbeidskultur:
    Nulltoleranse for baksnakking er en god start. Ta opp utfordringer direkte med den det gjelder og fremhev en kultur der det er rom for åpenhet og ærlighet.
  7. Vær konstruktiv:
    Når problemer oppstår, fokuser på løsninger fremfor å dvele ved det som ikke fungerer. Foreslå konkrete tiltak for forbedring.

For ledere: Hvordan skape trygghet og trivsel

  • Gi kontinuerlig orientering:
    Informer alle medarbeidere om bedriftens status jevnlig, slik at de føler seg involvert og informert.
  • Prioriter muntlig kommunikasjon:
    Unngå misforståelser og feil tolkninger ved å kommunisere muntlig fremfor via e-post når det er mulig.
  • Håndter utfordringer rolig:
    Oppfordre ansatte til å ta et steg tilbake når det oppstår utfordringer. Å ta noen dype pust kan bidra til at man reagerer mer konstruktivt.
  • Vis fleksibilitet:
    Vær åpen for endringer i mening og nye ideer. Stille spørsmål og lytte til forslag fra kolleger kan bidra til et mer dynamisk og innovativt arbeidsmiljø.
  • Gi konkrete og konstruktive tilbakemeldinger:
    Hyppige og spesifikke tilbakemeldinger om hva som fungerer bra, samt forslag til forbedringer, er nøkkelen til utvikling.
  • Forsterk individuelle styrker:
    Se og anerkjenn de unike styrkene hos hver medarbeider. Fokuser på hva de er gode på, fremfor deres begrensninger. Dette skaper mestringsfølelse og utvikling.
  • Tillat feil:
    Presiser at feil er en naturlig del av læringsprosessen. Å lære av feil er en viktig del av både personlig utvikling og organisasjonens vekst.
  • Vær tydelig og konkret:
    Tydelige forventninger bidrar til å unngå misforståelser og gir forutsigbarhet i organisasjonen. Alle bør vite hva som forventes av dem.

Eksterne tjenester for psykisk helse:

Det finnes ulike tjenester som kan hjelpe deg med å ivareta din psykiske helse, enten du trenger råd, støtte, behandling eller bare noen å snakke med.

Her er noen nyttige lenker til eksterne tjenester:

Kurspakke fra NAV – «Sees i morgen»

Kurspakken Sees i morgen! gir arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud mer kunnskap om hvordan møte ansatte som har psykiske helseproblemer.

Dette er en serie på fem ulike kurs som holdes i hele landet.


Idébanken.org


Helse Norge

Her finner du informasjon om hva psykisk helse er, hvordan du tar vare på den og hvor du kan få hjelp hvis du eller noen du kjenner har det vanskelig.


Arbeidsmiljøportalen.no

En samling kjente utfordringer man kan ha, og hvor man kan gå frem for å løse dem.


Var dette nyttig?