Arbeidsmetodikk for tillitsvalgte

Hvordan møter du medlemmer, ikke-medlemmer, ledelse og andre tillitsvalgte på best mulig måte?

Møte med medlemmer

Som tillitsvalgt vil du ofte møte medlemmer som søker veiledning i vanskelige situasjoner. Dette er en viktig, men utfordrende del av vervet ditt. Her er fire nyttige tips før slike samtaler:

Husk å:

  • Lytte til medlemmet: Anerkjenn medlemmets opplevelser, men husk at en sak ofte har flere sider. Du trenger ikke nødvendigvis å gi medlemmet rett.

  • Stille spørsmål: Få best mulig oversikt over situasjonen ved å stille relevante spørsmål.

  • Avklare medlemmets egne muligheter: Finn ut hva medlemmet selv kan gjøre med situasjonen.

  • Sikre et tydelig mandat: Hvis medlemmet trenger din hjelp videre, få klart definert hva du kan gjøre.

Informasjon og kommunikasjon med medlemmer

Hva kan du informere om?

Medlemmene lurer ofte på hva det innebærer å være tillitsvalgt og hvilke saker du jobber med. Her er noen eksempler på hva du kan informere om:

  • Kurs du har deltatt på.
  • Møteplasser dere har med ledelsen.
  • Lønnsdrøftelser og lokale tariffavtaler dere forhandler om.
  • Planlagte medlemsmøter eller åpne møter med fagtema – informer i god tid!

Hva med informasjon som ikke kan deles?

Det kan være uklart hva som er greit å informere om i forhold til samarbeidet med ledelsen. Søk gjerne råd hos andre tillitsvalgte eller sekretariatet hvis du er i tvil.

Se flere tips om verving, synliggjøring og hvordan du kommuniserer best med medlemmene dine.

Møte med ikke-medlemmer

Finansforbundet er størst i vår bransje, og med det følger innflytelse.

Som tillitsvalgt må du fokusere på å snakke med ansatte om fordelene ved å være medlem av Finansforbundet. Dette er viktig for å opprettholde forhandlingsstyrken, noe som igjen påvirker arbeidsforholdene til de ansatte.

Husk å:

  • Oppmuntre medlemmene til å snakke med kollegaer som ikke er medlemmer.
  • Øve på gode verveargumenter som også medlemmene kan bruke.

Forslag til svar på typiske utsagn

Noe spesielt du tenker på? Visste du at de beste beslutningen tas med oss tilstede? Og vi blir hørt fordi vi er mange!

Arbeidsgiveren din er jo organisert. Diskusjoner og samarbeid mellom ledelse og fagforening gir erfaringsmessig gode resultater.

Øverste ledelse ønsker dessuten at de ansatte organiserer seg.

Så bra, det vil ikke vi heller. Vi har samme mål som ledelsen, at bedriften vi jobber i skal levere gode resultater til fordel for de ansatte og eierne.

Når vi er mange medlemmer bidrar det til å påvirke det som er viktig i ditt arbeidsforhold. Da kan vi ha reelle forhandlinger med ledelsen når ansattes rettigheter og goder skal avtales.

Møte med ledelsen

Som tillitsvalgt vil du delta i flere møter og prosesser:

  • Samarbeids- og kontaktmøter etter avtaleverkets bestemmelser
  • Ansettelsesprosesser
  • Drøftinger ved omstillinger, nedbemanninger eller innføring av nye systemer
  • Lønnsdrøftelser
  • Forhandlinger om lokal tariffavtale

Vær forberedt:

  • Finansforbundet tilbyr kurs som gir deg kunnskap om rollen din i ulike fora.
  • Avklar med de andre tillitsvalgte hvordan dere kan bidra til det beste for både medlemmene og bedriften.
  • Sørg for å være godt forberedt før møtene. Ledelsen ønsker ofte raske prosesser, men det er viktig at du tar deg tid til å sette deg godt inn i sakene.
  • Ikke legitimer beslutninger fra ledelsen uten tilstrekkelig informasjon.

Møte med de andre tillitsvalgte

Du er ikke alene som tillitsvalgt. Mest sannsynlig har du andre tillitsvalgte rundt deg, samt alltid sekretariatet som støttespiller. For å få mest mulig ut av samarbeidet, er det viktig med:

  • Mål for arbeidet: Hva ønsker dere å oppnå sammen?
  • Struktur: Ha en viss plan for hvordan dere arbeider, for eksempel jevnlige møter og arbeidsfordeling.

Hjelpemidler

Var dette nyttig?