IKT-spesialister utgjør nå én av ti ansatte i finansbransjen

Finansbransjen er blant næringene med høyest andel IKT-spesialister, viser en ny rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse, og antallet skal øke ytterligere.

Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) har på oppdrag fra Abelia, Akershus fylkeskommune, EL og IT Forbundet, Finans Norge, Finansforbundet, Negotia, NHO, NHO Elektro, NITO og Tekna laget en rapport om behovet for IKT-spesialister i arbeidslivet frem mot 2030 

Behov for ekspertkompetanse

Rapporten viser at IKT-spesialister nå utgjør hele 9 prosent av alle ansatte i finansbransjen, og denne andelen anslås å vokse til rundt 12 prosent i 2030. En av de største utfordringene fremover vil være å dekke behovet for ekspertkompetanse innen IKT.

– Her må arbeidsliv og utdanningssektoren samarbeide. Vår egen undersøkelse, Kompetansesjekken, viser at våre medlemmer er i god gang med kompetanseutvikling av sine ansatte. Vi er så heldig at vi har fått eget bransjeprogram for etterutdanning i teknologi, og vi har store forhåpninger til at dette skal være med å løfte IKT-kompetansen i næringen, sier Therese Høyer Grimstad, arbeidslivsdirektør i Finans Norge.

Flere bør få øynene opp for finansnæringen

Tradisjonelt har kanskje ikke mange sett på finansnæringen som et sted med mye IKT-kompetanse, men rapporten viser at dette nettopp er tilfelle.

– Vi opplever at ansatte i finansnæringen setter stor pris på den gode muligheten de får til videreutvikling av sin kompetanse, både gjennom bransjeprogram og andre etter- og videreutdanningstilbud som arbeidsgiver betaler. Flere burde derfor vurdere en karriere i finans, sier Therese Høyer Grimstad.

Teknologikompetanse er avgjørende for å lykkes

– Høy teknologikompetanse er blitt avgjørende for å lykkes som finansforetak, sier Siren Tønnessen, leder for Testsenteret i SpareBank1 Utvikling.

SpareBank 1 Utvikling har bygget ut et av Norges største inhouse-techmiljøer med ca. 850 medarbeidere, som utvikler digitale løsninger for de 12 SpareBank 1-bankene. I november 2024 ble SpareBank 1s mobilbank kåret til Norges beste av Cicero.

– Våre IKT-arbeidere gjør en viktig jobb med å sørge for at bankene er helt i front når det gjelder brukeropplevelser, kundeverdi og konkurransekraft. Det er avgjørende for å beholde og utvikle posisjonen vår i markedet, sier Siren Tønnessen.

SØA anslår at behovet for IKT-spesialister i Norge vil øke til 130 000 i 2030. Det er en utfordring for flere selskaper å fylle behovet for erfarne IKT-spesialister med spisskompetanse innen områder som cybersikkerhet og KI. I SpareBank 1 Utvikling jobber de bevisst med å ansette og utvikle nyutdannede for å dekke fremtidens behov.

– Hver sommer har rundt 15 studenter sommerjobb hos oss, og flere av disse blir ansatt etter endt studie, forteller Tønnessen.

Vigdis Mathisen, forbundsleder i Finansforbundet, understreker viktigheten av å satse på egen kompetanseutvikling for å dekke fremtidens behov.

– Det er positivt å se at finansnæringen har en høy andel IKT-spesialister. Samtidig må vi sikre at vi har nok og riktig kompetanse fremover. Når bedriftene ser at det mangler en type kompetanse, må de ta ansvar for å tette gapet. Å utdanne egne ansatte styrker både selskapet og samfunnet. Da er det også viktig å bygge en kultur som fremmer læring og utvikling, sier hun.

Last ned rapporten i PDF:

Lansering av rapporten “Arbeidsmarkedet for IKT-spesialister mot 2030” i Næringslivets hus.

Dette er hovedfunnene:

  • Høy andel IKT-spesialister: Rapporten viser at finansnæringen har en stor andel IKT-spesialister.  IKT-spesialister nå utgjør rundt 10 prosent av alle ansatte i finansbransjen, og denne andelen anslås å vokse til rundt 12 prosent i 2030. Finansnæringen er dermed en av næringene som forventes å drive veksten innen dette frem mot 2030.
  • Dekke behov for ekspertkompetanse: Antallet IKT-utdanninger har også økt, men en av de største utfordringene fremover vil være å dekke behovet for ekspertkompetanse innen områder som cybersikkerhet og KI. Samfunnsøkonomisk analyse anslår at behovet for IKT-spesialister i Norge vil øke til 130 000 i 2030.
  • KI og teknologiske endringer: Kunstig intelligens (KI) og ny teknologi vil påvirke arbeidsmetoder, men større endringer ventes først på lengre sikt og ikke de neste fem årene. Personvern, datasikkerhet og etisk bruk av teknologi skaper nye kompetansebehov.
  • Kompetansebehovene må dekkes i samspill mellom arbeidslivet og utdanningssystemet.