Bekymret for utflagging av fondsforvaltere

– Jeg er bekymret for at flere fondsforvaltere ser seg nødt til å flytte sine norsk registrerte fond ut av landet grunnet særnorske rammevilkår. Det kan føre til at mange kompetansearbeidsplasser i finans forsvinner, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.

Vigdis Mathisen, leder av Finansforbundet.

Ulempen for de norske fondsforvalterne gjelder skatt og regulering. Det gjelder særlige regler i Norge knyttet til returprovisjon, overskuddsdeling og valutasikring av andelsklasser. I tillegg blir andelseierne i Norge beskattet løpende for avkastningen, i motsetning til for eksempel i Sverige, der det ikke er beskatning før andelseieren realiserer gevinsten.

– Vi kan ikke forstå at myndighetene ønsker dette utfallet. Det er trist hvis en så viktig del av norsk finansnæring ser seg nødt til å flagge ut sin virksomhet. Kapitalforvaltning bør være et satsingsområde i Norge med den drahjelpen vi har av oljefondet. Vi forventer at Finansdepartementet nå lytter til denne delen av næringen og finner løsninger som gjør det attraktivt å drive kapitalforvaltning her i landet, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.