Norsk teknologiselskap tar over internett
Hva har The Economist, Dagens Næringsliv og Netflix til felles?
Kun seks år etter oppstart har Vev hentet 50 millioner kroner fra den internasjonale storinvestoren EQT Ventures. Dette er den største innvesteringen i selskapet hittil, og hjelper til med å holde oppe et skyhøyt tempo inn i det globale markedet. For tross å ha kapret gigantkunder som Telenor, Schibsted, Dagens Næringsliv, The Economist og Netflix, har det norske Vev-eventyret så vidt begynt:
– Målet er at Vev skal være den naturlige løsningen for alle som skal bygge web, enten det er å designe en ny nettside eller endre på eksisterende sider, forteller gründer og CEO, Tine Karlsen.
Vev = en digital plattform som lar deg produsere nettsider og digitalt innhold som artikler, magasiner og landingssider uten å kode.
Vev vs no-code
Tiden for å kode nettsider er forbi. Med såkalte no-code-plattformer kan du enkelt opprette og publisere digitalt innhold på web med fint design og smarte løsninger. Ifølge tall fra spreadsheetweb.com fins det i dag over 176 no-code plattformer å velge mellom. Så hva er det som gjør at norske Vev klarer å kapre de største kundene?
– Da vi startet bedriften i 2016 begynte det å komme flere no-code plattformer. Likevel var det ingen som dekket behovet til store bedrifter og profesjonelle brukere.
No-code = software som lar deg utvikle digitalt innhold til nettsider med drag-and-drop-løsninger i stedet for koding
Hovedproblemet med no-code ligger i de kreative begrensingene. Få design- og publiseringsmuligheter gjør det vanskelig for bedrifter å skreddersy egne nettsider. Malene er ofte ferdigutviklet med lite rom for tilpassinger – for ikke å snakke om kreativitet.
Sammen med Nicolay Thafvelin og Fredrik Evjen Ekli tok teknologene fatt på problemet og gründet ideen om å lage en plattform som lar deg lage avanserte nettsider med samme frihet som ved ren koding. De tre traff hverandre i en start-up som ville digitalisere pdf-er, og fikk et innblikk i hvor vanskelig nyskaping på nett er. Med tre hoder i tre ulike disipliner, flettet de sammen design, utvikling og forretningsstrategi. Målet var å aldri gå på kompromiss med kreativitet og design på web.
– Vev kombinerer No-Code med et kodeverktøy. Kombinasjonen sørger for at brukerne kan bygge sidene sine visuelt uten å kode, forklarer Tine. Og like viktig: Et ferdig Vev-produkt kan publiseres hvor som helst.
– Det betyr at bedrifter som har investert penger i sine eksisterende nettsider, og bygd alt av funksjonalitet inn i et CMS, likevel kan bruke Vev til å bygge sider. Teknologien går rundt begrensingene mange plattformer har i dag.
Frontend = En kobling av det visuelle og tekniske, hvor det brukeren ser er det den forholder seg til.
CMS = En forkortelse for «Content Management System», et publiseringssystem som lar deg opprette og organisere innhold på en nettside.
Norske arbeidsforhold som konkurransefortrinn
Fra tre gründere i 2016, teller Vev i dag 40 ansatte over hele verden. Og dette er viktig, for uansett hvor i verden de ansatte måtte befinne seg, jobber de under norske arbeidsvilkår. Rett til ferie, kjernetid og gode kontrakter – for å nevne noe.
– Vi snakker stadig vekk om hvorfor vi har lykkes, og vi tror en av grunnene er at vi gir de ansatte en trygg, god og lystbetont arbeidsplass med work-life-balance. I amerikanske start-ups er ferie og fleksibilitet ansett som kult, men for oss er det helt naturlig, forklarer Tine.
I tillegg til å hele veien dyrke et sosialt miljø der folk kjenner seg som hjemme, dyrker de også et fellesskap i noe større. Gjennom å tilby aksjeprogram og opsjoner, kan ansatte hente igjen gevinst for egen innsats «der fremme» – avhengig av hvordan det går med Vev.
– Med medeierskap får vi med oss folk som tror på det vi skaper. Som start-up, kan vi ikke betale konsulent-lønninger, og da blir medeierskap et stabilt virkemiddel for å få smarte folk til å være med å utvikle bedriften, sier CEO-en.
VITE MER OM MEDEIERSKAP? Finansforbundet jobber for at flere skal få eie sin egen arbeidsplass.
TRIVSEL OG TEKNOLOGI: Med gode arbeidsvilkår, aksjeprogram og opsjoner, får man de beste folka, mener CEO i Vev Tine Karlsen. FRIHET: Fredrik Evjen Ekli vil at at Vev skal gi friheten folk trenger for å skape fantastiske ting på web.
Vil gå viralt på internett
Teknologisk innovasjon kommer ikke av seg selv. Heller ikke Vev.
– Det krever ekstremt stor teknisk forståelse og planlegging å gjøre det som ikke har blitt gjort før. Vi har fått det til fordi vi har smarte utviklere som er genuint interessert i utvikling, både utdannede og selvlærte, påpeker Tine.
Nå som selskapet har hentet inn 50 millioner kroner er planen å kommersialisere bedriften. For strengt tatt har ikke internett noen landegrenser. Å gå viralt er en del av planen. Men det stopper ikke der:
– Vi er for perfeksjonister til å stoppe, og har store planer videre, sier hun og smiler lurt.