Ekspertenes tips til bruk av KI i finansbransjen
Kunstig intelligens kan gjøre arbeidsdagen mer effektiv, men likevel kan det virke som om mange synes det er vanskelig å komme i gang. Her er tipsene som gjør at teknologien jobber med – og ikke mot – deg.

Norge ligger generelt langt fremme i digitaliseringen av samfunnet, og finanssektoren er blant bransjene som bruker mest kunstig intelligens. Det viser en studie av KI i norske banker og forsikringsselskap.
– Vi er langt fremme både sammenlignet med finansnæringen i Europa og andre store selskaper i Norge, sier Lars Øystein Eriksen, spesialrådgiver innen politikk og digitalisering i Finansforbundet.
Samtidig viser en undersøkelse blant Finansforbundets medlemmer at bare én av fem bruker KI daglig eller ukentlig. Eriksen håper flere ser de positive sidene ved å bli gode på å bruke av KI i arbeidssammenheng.
– Det er lurt å ta en aktiv rolle i stedet for å tenke at KI er noe man skal frykte. Jobbene forsvinner ikke, men stillingene vil endre seg. Og man må være villig til å endre seg, for enkelte arbeidsoppgaver vil forsvinne helt.
Lars Øystein Eriksen, Finansforbundet
Eriksen mener det er viktig at arbeidsgivere tilbyr god opplæring til sine ansatte.
– KI har gitt oss store muligheter for å bedre tjenester og effektivitet, selv om det også finnes en del utfordringer som vi må være obs på.

På tilbudssiden for medlemmene
– Vi har nylig gjennomført en rapport om KI i finansbransjen, og den viser en oversikt over ulike kategorier innen bruk og hva som blir tatt mest i bruk. Bruken av generativ KI varierer i finans, fra utviklere som koder til rådgivere i kundebehandling.
Finansforbundet har derfor utviklet en rekke tilbud for medlemmene sine.
– Vi har flere kurs, blant annet et samarbeid med digital Norway der vi har utviklet «Læringsreisen». Et fire ukers nettkurs utviklet for tillitsvalgte – både for å styrke kunnskap om KI og hvordan dette vil kunne påvirke medlemmer og andre ansatte. I tillegg til at det finnes et bransjeprogram for finansnæringen, forteller han og fortsetter:
– Den kunstige intelligensen har gitt oss store muligheter for å bedre tjenester og jobbe mer effektivt, selv om det finnes utfordringer man må være obs på. KI er et veldig kraftig verktøy. Men ved å bli flinke til å bruke det, blir det mye enklere å ivareta arbeidstakeres personvern på en god måte.
Lars Øystein Eriksens tips:
- Utvikle digital forestillingsevne, vær kreativ og lær aktivt. Del erfaringer med kolleger for å finne beste praksis.
- Vær bevisst på datasikkerhet. Følg arbeidsgivers retningslinjer og unngå å legge inn sensitiv informasjon i KI-verktøy.
- Stol aldri blindt på KI-svar – den kan gi feilinformasjon. Dobbeltsjekk alltid fakta med andre kilder.
Kunstig intelligens kan effektivisere
Ved å bruke Generativ KI fast hos kundeservicemedarbeidere, øker effektiviteten hos erfarne medarbeidere med hele 14 %. Hos mindre erfarne medarbeidere opplever de en produktivitet-og kvalitetsøkning med så mye som 34 %.
– Det viser en av de mest grundige undersøkelsene som er gjort på dette er utført av National Bureau of Economic Research, sier Lars Meinich Andersen.
Han er partner i PwC og har siden 2017 ledet avdelingen Data & Analytics.
Det finnes mange KI-verktøy som både er enkle å bruke og lett tilgjengelig, for eksempel ChatGPT, DALL-E, Claude, Gemini og Midjourney.
– Det er lett å ta disse i bruk på arbeidsplassen. For finans kan man eksempelvis se for seg at kundeservicemedarbeidere, enten det er innenfor bank eller forsikring, vil ha stor glede av å bruke Generativ KI for raskere å finne frem til informasjon som er relevant for den saken de jobber på.
Lars meinich andersen

Det utvikles også stadig flere chatbots som skal kunne håndtere kundehenvendelser.
– Tidligere har denne typen automatiserte modeller vist seg å være ganske dårlige, men vi ser en tydelig endring etter at Generativ KI-modellene har blitt stadig bedre.
Vil du lære mer om kunstig intelligens? Her kan du se Finansforbundets ulike kurs og webinarer.
Dette må du være bevisst på
Generativ KI er i stand til å skape noe helt nytt, men den gjør dette fordi den er trent opp på enorme mengder data. Basert på en prompt genereres en setning som er satt sammen av ord som er «det mest sannsynlige neste ordet i en setning».
– Hvis du prompter «Hva er 1+1?», er svaret «2». Men ChatGPT er ikke en kalkulator som vet 100 % sikkert at svaret på dette spørsmålet er 2. Den svarer 2 fordi det er det mest sannsynlige svaret basert på all data og setningene modellen er trent opp på, forklarer han.
– Alle GenAI-modeller har en iboende risiko for at de hallusinerer, altså at de finner på ting, og det skal vi som brukere av teknologien også være bevisst på, fortsetter Andersen.
Legg en KI-strategi
Andersen understreker viktigheten av å skille mellom tradisjonell KI og Generativ KI.
– Generativ KI er en av mange underkategorier innen fagområdet kunstig intelligens. Vår erfaring viser at virksomheter har stor suksess med å effektivisere prosesser ved å bruke såkalt “tradisjonell KI” – som blant annet maskinlæring og dyp læring.
Han mener at hvis man skal lykkes med bruken av KI på arbeidsplassen, må man se på hvilke forretningsutfordringer man har, og hvilke strategiske ambisjoner virksomheten har.