Dette er fremtidens viktigste kompetansebehov

En omfattende rapport har funnet de viktigste feltene ansatte i bank og finans må lære seg de neste årene. Den viser at kompetansebehovet går i to ulike retninger.

SOSIAL KOMPETANSE: Maskiner tar over stadig flere arbeidsoppgaver. Da blir kontaktpunktene som er igjen ekstra viktige.

Hva må vi kunne for å gjøre arbeidsoppgavene våre i fremtiden, og hvordan skal vi skaffe oss den kunnskapen? Høsten 2024 presenterte Finansforbundet en ny rapport gjort av inFuture. Rapporten peker på de fem viktigste retningene kompetansebehovet går. Det er kanskje ikke overraskende at teknologi blir viktig fremover, men for deg som ikke er like teknologisk anlagt finnes det også muligheter:

Rapporten viser nemlig at medmenneskelige egenskaper blir en viktig kompetanse i fremtidens bank- og finansbransje.

– Maskinene blir i større grad våre kolleger som tar over mange av arbeidsoppgavene, men da blir de vanskelige oppgavene igjen til oss. Det rapporteres om at man oftere står i de vanskelige kundesamtalene i bank, forsikring og finans. Derfor må vi mestre kommunikasjon og samarbeid, forteller Malin Dahl fra inFuture, som har laget rapporten.

Hun legger til at vi har et grunnleggende behov for menneskelig kontakt. Mange møtepunkter er tatt over av teknologien de siste årene.  De menneskelige kontaktflatene som er igjen, blir derfor enda viktigere. I tillegg står verden overfor komplekse utfordringer, og da må vi samhandle på en god måte. 

Her kan du laste ned hele rapporten.

Malin Dahl i inFuture står bak rapporten om fremtidens kompetansebehov.
Malin Dahl står bak rapporten om fremtidens kompetansebehov. Foto: Finansforbundet

Må være forberedt på omstilling

Det kommer stadig ny teknologi som gjør at arbeidsoppgaver endrer seg i raskt tempo. Det er ikke et nytt fenomen. Bankbransjen har gjort store fremskritt gjennom århundrer: fra innskuddsbok via sjekkhefter og kredittkort til mobilbetaling og biometrisk id – for å nevne noe. Forskjellen er kanskje at nå skjer det ekstra fort. 

– Det har vært endringer i bransjen i lang tid med generell digitalisering, men med generativ kunstig intelligens og den inngripen som det gjør i arbeidshverdagen, blir endringene enda tydeligere. Vi ser at det kommer teknologi som ikke bare får deg inn i et nytt system, men som blir en slags kollega, forklarer Dahl. 

Derfor er det ikke bare viktig å bruke teknologi, men å lære seg å lære ny teknologi også. 

malin dahl

Det betyr likevel ikke at alle må kunne mestre alle fremtidens kompetansebehov i dybden. Dahl tror en løsning for bedrifter blir å utnytte potensialet i tverrfaglige team.

Viktig å lære seg skillet mellom KI og menneskelige egenskaper

Sunniva Whittaker er rektor ved Universitetet i Agder og var til stede i paneldebatten da rapporten ble lagt frem. Selv om rapporten er veldig detaljert for bransjen, kjenner hun igjen funnene fra andre bransjer.

– Det har lenge vært snakk om det man kaller det 21. århundrets ferdigheter som går i kommunikasjon, samarbeid, kritisk tenkning, kreativitet og teknologiforståelse, bekrefter Whittaker, og legger til:

Sunniva whittaker

Hun tror at noe av det som blir viktig å forstå fremover, er hva som egner seg for teknologisk effektivisering og skillet mellom når man skal bruke KI, og når man ikke skal bruke det.

– Det relasjonelle blir utrolig viktig. For eksempel er KI-genererte tekster helt i starten. Et brev til en kunde kan oppleves som falsk når det kommer fra en maskin. Det kommer til å bli et behov for autentisitet.

Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder, forteller at generiske ferdigheter blir viktigere i alle fag.
Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder, forteller at generiske egenskaper blir viktig i alle fag. Foto: Jon Petter Thorsen-Aptum

Bredere rekruttering av ulike kompetanser

I likhet med Dahl tror Whittaker det blir viktig med tverrfaglighet. Hun tror bankbransjen kan dra nytte av å tenke mer utenfor boksen når de rekrutterer. 

– Jeg liker å peke på England der man gjerne kan ha en utdanning i klassiske språk, men likevel bli hyret inn til finans. Der tenker de at det viktigste er å rekruttere de kloke hodene som kan lære seg det bransjespesifikke når de kommer ut i jobb.

Hun mener tverrfaglige team kan føre til bedre løsninger og mer kreativitet. 

– Vi ser jo at mange har begynt å blande flere fag, for eksempel økonomi, politikk og filosofi. 

Livslang læring

Hva som skal inn i pensum på universitetet og hva som egner seg bedre for etterutdanning, er en pågående diskusjon som studieprogramlederne hele tiden jobber med. 

– Det er uansett en forståelse for at grunnutdanningen man har er trinn én, men at man hele tiden må få påfyll. Det er mye snakk om livslang læring. 

Whittakers beste tips til studenter og arbeidstakere som vil holde seg relevante og oppdatert, et er å være nysgjerrige og lærevillige og se muligheter for nye løsninger. Snakk gjerne om kompetanseheving med arbeidsgiver, anbefaler hun.

Mange i bank og finans har allerede merket at kommunikasjon og omsorg er viktig på jobb. Se videoen under.

Les også: