Gratis kompetanseheving innen bærekraft og teknologi

Snart kan du søke på etter- og videreutdanningstilbud i bærekraft og teknologi på NTNU, BI, Universitetet i Bergen og Nord Universitet.

Jeg vet at de ansatte er svært motiverte, og at tilbudene som kommer dekker behovene til både ansatte og næringen.

Arne fredrik håstein, nestleder i finansforbundet

Bransjeprogrammene som Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir.) administrerer er et spleiselag. Staten betaler for at fagskoler, høgskoler, universitet og andre kurstilbydere skal utvikle og drifte relevante tilbud. Bedriftene og den enkelte tilsette investerer sin tid. Alle tilbudene er utviklet slik at de kan kombineres med jobb. Programmet for finansnæringen er nytt og under utvikling.

Håstein er forbundets representant i bransjeprogramstyret som Departementet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) styrer. Her sitter også representanter fra Finans Norge, Econa, HK Norge og Virke.

Fire fikk tildelt midler

Det kom 16 søknader fra ulike utdanningsinstitusjoner innenfor søknadsfristen i begynnelsen av året. NTNU, Handelshøyskolen BI, Universitetet i Bergen og Nord Universitet stakk av med seieren. Disse skal nå lage kurs/utdanning for finansnæringen i denne første runden:

NTNU:

• Bærekraft for finanssektoren
  • Innføring ai kunstig intelligens for bank og finans
  • Maskinlæring i bank og finans

Handelshøyskolen BI:

• Bærekraft i kreditt og utlån for bedriftsrådgivere
  • AI i finansnæringen
  • Bærekraftig finans

Universitetet i Bergen:

• Energiomstilling og bærekraft for finansnæringen

Nord Universitet:

• Digital kamp mot finansiell kriminalitet

Fremdrift og påmelding

De fleste tilbyderne tar sikte på oppstart av kurs, og etter – eller videreutdanningstilbud sent i 2024 eller og vår/sommer 2025.

Påmelding til de respektive kursene vil være til de enkelte utdanningsinstitusjonene. – Følg med og meld deg på dersom du har lyst til å delta på ett eller flere av tilbudene, oppfordrer Håstein.

Om bransjeprogrammet

• Et spleiselag: Treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling er et samarbeid mellom staten og partene i arbeidslivet. Målet er å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor utvalgte bransjer. Staten betaler for at kurstilbydere skal utvikle og drifte relevante tilbud. Bedriftene og den enkelte ansatte investerer sin tid.
  • Korte opplæringspakker: Utdanningsinstitusjonene tilbyr korte, fleksible opplæringspakker som kan kombineres med full jobb. Det skal være gratis for deltakerne, noe som gjør det enda mer tilgjengelig for en bred gruppe arbeidstakere.
  • Bredde og spissing: Søknadene er godt fordelt mellom næringens behov for bredde og spissing av kompetanse innenfor bærekraft og teknologi. En viktig effekt av næringens eget bransjeprogram er at økt kompetanse hos finansnæringen vil akselerere den nødvendige digitale og omstillingen i andre næringer og samfunnet generelt.

Les mer om treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling (hkdir.no)

Var dette nyttig?